Tijd voor een financiële schoonmaak

Waarom zou u alleen uw huis grondig schoonmaken? Pak uw portemonnee en bankrekening ook eens aan en breng uw geldzaken op orde. Zeg abonnementen op, check uw verzekeringen en loop uw in- en uitgaven eens grondig door. Met de volgende vijf tips helpen we u een handje. Opgeruimd staat netjes!

1. Breng uw vaste inkomsten en uitgaven in kaart

Maak een lijst van uw inkomsten per maand. U kunt hierbij denken aan uw salaris, pensioen of uitkering. Vergeet ook uw (zorg)toeslag en kinderbijslag niet. Vervolgens zet u ook uw vaste lasten op een rij. Hoeveel betaalt u voor uw hypotheek of huur, energierekening en abonnementen? Het in kaart brengen van uw financiën is zeker geen haastklus, neem dus de tijd.

2. Bekijk waar u op kunt besparen

Nu u alles op een rijtje heeft, kan het besparen beginnen. Abonnementen waarvan u niet eens meer wist dat u ze had? Die kunt u beter opzeggen. En voor uw verzekering of abonnementen voor telefoon en stroom zijn er vaak goedkopere alternatieven te vinden. Geeft u aan veel verschillende goede doelen? Kies dan één of twee goede doelen die u belangrijk vindt. Geef bewust aan deze doelen – misschien zelfs een wat groter bedrag. Sommige giften kunt u aftrekken van uw inkomstenbelasting.

3. Verzamel uw contante geld

Heeft u ook overal in huis geld ‘voor het geval dat…’? Een spaarpotje in de vensterbank, briefgeld in de keukenla of misschien wel geld onder uw matras… Verzamel al het contante geld, breng het in kaart en zet het op de bank. Zo heeft u beter inzicht in hoeveel geld u écht heeft.

4. Controleer uw buffer

Een kapotte wasmachine, lek dak of autoreparatie – daar zit niemand op te wachten. Reserveer daarom wat geld op uw bankrekening, speciaal voor dit soort onverwachte, noodzakelijke uitgaven. Hoe groot uw buffer moet zijn, hangt af van uw persoonlijke situatie. Via de BufferBerekenaar van Nibud ziet u of u voldoende geld achter de hand heeft.

5. Houd een (digitaal) huishoudboekje bij

Wilt u ook ná de schoonmaak uw financiën beter bijhouden? Houd dan, net zoals vroeger, een kasboekje bij. Daar zijn tegenwoordig ook hele handige apps voor. Bijvoorbeeld de Internet Bankieren app van RegioBank. Via Instellingen komt u bij Inzicht in uitgaven. Hier ziet u per categorie waar u uw geld aan uitgeeft. Met zo’n (digitaal) huishoudboekje heeft u in mum van tijd inzicht in uw uitgaven. Zorg dat u ook de kleine, dagelijkse uitgaven bijhoudt: het zijn vaak de kopjes koffie en cadeautjes die ongemerkt veel geld kosten.

De zelfstandige adviseur van Arnold van Hooft kunt u helpen en een advies geven rondome uw bankkosten. Neem vrijblijvend contact met ons op!