In 2019 voor uzelf beginnen? Dit moet u weten.

Nieuw jaar, nieuw bedrijf! Wilt u vanaf 1 januari 2019 gaan ondernemen? Dit moet u regelen om een goede start te maken.

De meeste aanstaande ondernemers kiezen ervoor zelfstandige zonder personeel (zzp’er) te worden. Vooral omdat ze een nieuwe uitdaging zoeken en meer vrijheid willen in hun werk. In 2018 kende Nederland ruim 1 miljoen zzp’ers. Wilt u zich bij die groep aansluiten in 2019? Volg dan dit stappenplan.

Stap 1: op naar de Kamer van Koophandel

U kunt pas aan de slag als u bent ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Wat hebt u hiervoor nodig?

Een bedrijfsnaam
De naam mag in uw branche nog niet bestaan en het is ook handig dat de domeinnaam nog vrij is voor uw website.

Een passende rechtsvorm
Veel ondernemers met een zelfstandig beroep, bijvoorbeeld aannemer of timmerman, kiezen voor de eenmanszaak. Wist u dat u in uw eentje ook een besloten vennootschap (bv) kunt oprichten? Met een partner kunt u onder andere kiezen voor een vennootschap onder firma (vof) of een maatschap. De rechtsvorm is van belang voor uw aansprakelijkheid en uw belastingverplichtingen. Denk hier dus goed over na, vooral als u bijvoorbeeld uw privévermogen buiten uw bedrijf wilt houden.

Lees meer over inschrijven bij de Kamer van Koophandel

Stap 2: let op of u ondernemer bent voor de inkomstenbelasting

Als u bent ingeschreven bij de Kamer van Koophandel bekijkt de Belastingdienst of u btw-plichtig bent en of u ondernemer bent voor inkomstenbelasting. Bent u btw-plichtig, dan ontvangt u meestal direct of binnen enkele dagen een btw-nummer. Of u daarnaast ook ondernemer bent voor de inkomstenbelasting hangt bijvoorbeeld af van hoeveel winst u verwacht, hoe zelfstandig uw onderneming is en hoeveel tijd u in uw bedrijf stopt. Het kan dus ook zijn dat u wél ondernemer bent voor de btw, maar niet voor de inkomstenbelasting. Benieuwd of u ondernemer bent voor de inkomstenbelasting? De Belastingdienst heeft daarvoor een handige OndernemersCheck.

Lees meer over de Belastingdienst voor startende bedrijven

Stap 3: open een zakelijke bankrekening

U bent ingeschreven én heeft een btw-nummer. Nu bent u echt klaar voor de start! Vraag meteen een zakelijke rekening aan waar u straks uw inkomsten op kunt ontvangen. Die regelt u bijvoorbeeld bij uw RegioBank.

Lees alles over zakelijk bankieren bij RegioBank

Stap 4: zorg voor een ondernemingsplan als basis

Als u IT’er of Communicatiespecialist bent, hebt u aan een goede laptop misschien al genoeg. Begint u een bedrijf als hovenier of aannemer, dan hebt u waarschijnlijk meer nodig. Een bedrijfsauto of -bus, apparatuur, of opslagruimte. Hoe gaat u dat financieren? Een ondernemingsplan helpt u hierbij. Voor alle ondernemers is zo’n plan trouwens een goede basis. Gelukkig vindt u online al heel veel hulpmiddelen.

Lees meer op Ondernemersplein

Stap 5: zorg dat u verzekerd bent

In loondienst bent u automatisch verzekerd voor bijvoorbeeld arbeidsongeschiktheid. Als ondernemer moet u dit zelf regelen. Hoe u dat doet? Er zijn meerdere opties. Het is altijd verstandig geld opzij te zetten voor het geval u onverwacht ziek of arbeidsongeschikt wordt. Veel zzp’ers sluiten zich aan bij een Broodfonds Zo komt er bij ziekte toch brood op de plank.

Neem contact op met uw persoonlijke adviseur van Arnold van Hooft en wij vertellen u graag de mogelijkheden.