Vakantie annuleren: wanneer heeft u recht op vergoeding?

Het coronavirus heeft heel veel vakantieplannen in de war geschopt. Inmiddels openen de populaire vakantielanden voorzichtig weer hun grenzen. Maar wat als u in de afgelopen periode een reis had geboekt? Hoe zit het ook alweer met de annuleringskosten?

Over het – al dan niet gedwongen – annuleren van vakantiereizen is de laatste tijd veel te doen geweest. Ook bij Arnold van Hooft krijgen we veel vragen. Gelukkig hebben we er antwoorden op. We gaan ervan uit dat u bij uw geplande reis een annuleringsverzekering heeft afgesloten. Dat is namelijk wel een voorwaarde om voor kostenvergoeding in aanmerking te komen.

Annuleer niet zelf i.v.m. corona
Nooit doen: zelf uw reis annuleren. Dat moet de reisorganisatie doen (of de luchtvaartmaatschappij of de verhuurder van accommodatie waar u heeft geboekt). Nog geen bericht van uw reisorganisatie ontvangen? Dan is het verstandig om even contact op te nemen of zij van plan zijn om de reis te annuleren.

Wacht op een voorstel
De reisorganisatie is verplicht om met een voorstel te komen: terugbetaling van de kosten, of compensatie. Dat kan omboeken naar een andere reis zijn of een voucher. Sommige organisaties geven uw voucher méér waarde in vergelijking met de oorspronkelijke reissom. Zo maken ze het voor u aantrekkelijker om toch (een andere reis) te boeken. Doet u dat niet binnen een jaar, dan heeft u recht op terugbetaling van het eigenlijke bedrag.

En als de reisorganisatie niets aanbiedt?
Geen aanbod gekregen? Dan kunt u een beroep doen op uw annuleringsverzekering. Hier zijn wel een aantal voorwaarden aan verbonden. Die zijn per verzekeringsmaatschappij verschillend. De makkelijkste manier: neem contact op met onze Zelfstandige Adviseurs. Dan zoeken wij het voor u uit. En als u nog plannen heeft: wij wensen u een plezierige én veilige vakantie!